02 mai 2006

Den aller siste røyken – forhåpentligvis

Røyken har vært en del av livet mitt helt siden jeg var 14 år. Jeg har røykt utallige tusen sigaretter opp gjennom årene, og jeg er vel uten tvil ekstremt avhengig av røyk. De siste 20 årene har røyken starta og slutta dagen min. Det første jeg gjør om morgenen er å tenne meg en røyk og suge den i meg med lange lidenskapelige magedrag. Gjennom dagen røykes det tett. Nå har jeg bestemt meg for å slutte å røyke, i alle fall gjøre et forsøk på å slutte. Det er selvsagt ikke lett, men langt fra umulig. Nå er den siste røyken forhåpentligvis trukket ned i mine lunger og etter noen dager/uker med sterke abstinenser og sinnsykt røykesug, vil jeg forhåpentligvis være over bøygen og jeg kan nyte livet som røykfri.

Hver dag bruker jeg 60 kroner på sigaretter. Mine trofaste kameler har vært dyre å ha i drift. Hvert år bruker jeg (med dagens priser) 22.000 kroner på sigarettene. Nå er planen at jeg skal legge bort 60 kroner hver dag, så mye det koster å holde meg med røyk gjennom en dag. Etter ett år vil det ligge 21.900 kroner i et glass. Lurer på hva jeg skal gjøre med den lille formuen. Men først må jeg holde meg røykfri. I denne omgang er det den største utfordringa.

Har lest at det er viktig å ha noe å gjøre, spesielt når røykesuget melder seg. Jeg har laga en liste med forskjellige små aktiviteter jeg kan bedrive med. Blant annet å gå turer, lage seg god mat, rydde, lære seg noe nytt, spille brettspill, etc..

Fra i dag starter jeg dette nye prosjektet, og jeg er allerede sugen på en røyk. Men får tatt oppmerksomheta bort fra røyken ved at jeg nå i denne stund er opptatt med å skrive denne teksten til bloggen. Planen er å skrive litt om dagene som kommer og hvordan jeg opplever dagene og eventuelt klarer fristelsen når suget blir for stort. Har du gode tips, så gi meg gjerne et hint.

Etiketter:

1 Comments:

At 22/10/09 15:07, Anonymous Anonym said...

lykke til!

 

Legg inn en kommentar

<< Home