03 mai 2006

Irritabel og sugen på en camel

Det er i skrivende stund nesten 33 timer siden jeg tok min siste røyk. Det høres kanskje ikke ut som lang tid, men for en sterkt avhengig røyker er det en evighet siden. Jeg har likevel klart å gå klar av fristelsen for å ta seg en røyk.

Røyksuget er ikke konstant, men det merkes at noe skjer i kroppen. De gangene røyksuget slår inn, er det for så vidt enkelt å si nei til seg selv. Men det er ellers nesten som om det suser i hodet og svetten pipler til tider. Kroppen er i ferd med å restitueres etter 20 år med sammenhengende røyking. Det er ikke rart man kjenner fysiske og psykiske reaksjoner.

Jeg har vært flink å fylle det siste døgnet med aktiviteter. Dekkskifte, middagslaging, rydding, surfing på nettet, lese aviser, etc.. Det er viktig å ha noe å sysle med for å unngå at man konstant tenker på røyk. Jeg skal ta dette dag for dag og se... Men selv om det har vært et utfordrende døgn, er jeg fremdeles innstilt på å fortsette det jeg har påbegynt.


Jeg kan på dette tidspunktet trøste meg med at nivået av karbonmonoksid og oksykgen i blodet er normalisert. Risikoen for hjerteinfarkt er stadig synkende.

Etiketter: