18 mai 2006

Lønn for røykesuget

Nå er det 17 dager siden jeg slutta å røyke. Så langt har jeg klart å styre unna fristelsen, men det har til tider vært hardt. Suget etter røyk har vært spesielt sterkt i situasjoner der jeg har drukket kaffe eller alkohol. Men det hjelper å ha en pose pastiller i beredskap sånn at man har noe å kaste i kjeften for å døyve suget. Det funker.


Det er mange fordeler ved ikke å røyke. Helsemessig er det en helt klar gevinst, og i følge Sosial- og helsedirektoratets informasjon om røykeslutt, skal jeg så langt ha fått bedre smaks- og luktesans, større lungekapasitet og bedre blodsirkulasjon. Kan vel ikke si at jeg merker denne forbedringa. Men de har sikkert rett i at det har skjedd.

Det mest synlige resultatet av røykestoppen, er pengene. Siden 2. mai har jeg lagt 60 kroner til side hver dag. Så langt har det blitt 1020 kroner i syltetøyglasset. Det er jaggu mange penger, som jeg har fått ”gratis”.



Opplevelsen av virkningene ved å slutte å røyke er individuelt. For min del var de første dagene et lite helvete. Jeg svetta og var urolig. Jeg var dessuten fryktelig irritabel. I mer en ei uke slet jeg med nattesøvnen og det kjentes som om det var et vakuum inne i meg som bare kunne avhjelpes med en sigarett. Etter hvert har det roet seg gradvis. Nattesøvnen er kommet tilbake og jeg våkner ikke dyvåt av svette. Til gjengjelde har sigaretten vært sentral i mine drømmer. Flere netter har jeg drømt om situasjoner der jeg har tatt meg en røyk, og opplevelsen av drømmerøyken var tilfredsstillende og beroligende.

Men jeg har altså kun røkt i drømmene. Satser på at det ikke blir annen røyk enn den imaginære.

Etiketter:

1 Comments:

At 19/5/06 16:16, Blogger kysten said...

Jeg har skapet fullt av store syltetøyglass som står klar til å fylles opp med tobakkspenger. Det lønne sæ å røyke, når man slutter:-)

 

Legg inn en kommentar

<< Home