23 januar 2007

La oss etes opp av avgifter

Skatter og avgifter er som regel et stort diskusjonstema i dette landet. Regelen er at de fleste forarger seg over alle skattene og avgiftene, og de mest ekstreme går så langt at de hevder at staten flår oss for avgifter. Dette gjelder svært ofte når det er snakk om bil- og drivstoffavgifter.

Det ville sannsynligvis ikke vært vanskelig å mobilisert til en aksjon (som føyer seg inn i rekken) mot alle avgiftene, men det kommer nok ikke til å skje her inne på denne bloggen. Heller tvert i mot.

Som skatte- og avgiftbetaler i dette avgiftsbefengte landet, kan jeg med glede presentere Kystens nye avgift: CO2-glass for bilkjøring. For hver gang min Citroen kjøres skal en 20-kroning droppes i et syltetøyglass, og for hver gang tanken fylles opp, skal ti prosent av det tankinga kosta opp i glasset. Glasset er det samme jeg fylte opp med røykepenger jeg sparte et halvår i fjor.


Det blir spennende å se hvor mye penger det blir etter noen måneder. Til jul skal glasset tømmes og pengene skal gå til deler av verden som må lide under den vestlige verdens utslipp, eller prosjekter som bøter på de skadene vi påfører. Det er ikke allverdens, men det hjelper litt.

Utover den selvpålagte avgiften er det bare å glede seg over skatter og avgifter som han stat tar inn hver måned. Det kommer oss til gode når vi alt for feite usunne nordmenn trenger behandling for overvekt, diabetes, hjertelidelse eller hva det måtte være som følge av dårlig livsstil. Og vitenskapens forklaring på mange av nordmenns livsstilssykdommer, er mangel på aktivitet fordi vi bl.a kjører for mye bil.

Etiketter:

4 Comments:

At 30/1/07 21:55, Anonymous Anonym said...

bra, Helge! Hadde alle vært og gjort som deg hadde verden vært et mye bedre sted.
Tom og jeg starter med det samme, så da kan vi jo se hvem som har synda mest når jula kommer...

 
At 7/2/07 22:48, Blogger Ragnhild said...

kanskje eg skal putta 10kr i eit glas kvar gong eg hiver ei bleia i bosset? huff, då vert eg blakk, då..

 
At 20/2/07 15:12, Anonymous Anonym said...

E du enda ikke ferdi m å skryte over det glasset m peng. Vi svake mennesker tør knapt å gå inn på bloggen din. Jeg tenkte at jeg skulle kaste 1 krone ut av vinduet hver gang jeg tar en sigg. Etter en stund vil jo dette bli veldig dyrt, 10-15 kr i døgnet. Når jeg da etter en liten stund slutter å hive 1 krone ut av vinduet men heller i ett glass når jeg tar en røyk så vil jeg jo spare masse penger...

 
At 21/2/07 11:11, Blogger kysten said...

Kanskje jeg kunne egnet meg som finansminister i dette landet? Har det ikke før vært avgifter i hytt og vær, skulle det jaggu ha kommet en lang liste med nye avgifter.

 

Legg inn en kommentar

<< Home