31 mai 2006

Verdens røykfrie dag

På verdens røykfrie dag er det 30 dager siden jeg stumpa røyken. Det går stadig lettere å være røykfri, men fremdeles er jeg røyksugen – ofte. Men det er ikke lenger den sterke fysiske trangen etter røyk, men mer hodet som spiller meg et puss. Prøver å kjenne etter om jeg på noen måter merker helsemessige gevinster, men kan ikke si at jeg føler meg i bedre form, har bedre lungekapasitet eller bedre kondisjon. Men det er udiskutabelt at røyk er skadelig, så når man stumper den er det nok helsemessige gevinster, selv om jeg ikke merker noe ennå.

I dag er det altså verdens røykfrie dag. Verdens Helseorganisasjon fokuserer i år på at også milde sigaretter er livsfarlig og den sikre vei til det evige røykerom. Røykerne skal ikke slippe unna skremselsprogandaen eller den globale moraliseringa. Vel. Det blir ikke enklere å være røyker i fremtida. Sosial- og Helsedirektoratet er norske myndigheters redskap mot tobakk. De har røyketelefon og veiledning til en røykfri tilværelse. Det er faktisk et og annet nyttig tips å finne der. Har testa det ut.

Det er mange måter å fjerne oppmerksomheta fra røykesuget når det melder seg. Man kan putte i seg en pastill, puste dypt eller gjøre som meg; ta en titt i syltetøyglasset og se at pengebunken vokser. Jeg har siden 2. mai lagt til side 1800 kroner, penger som normalt sett ville gått opp i røyk.

Etiketter:

3 Comments:

At 2/6/06 12:39, Anonymous Anonym said...

Forresten Helge, Kan du ikke stoppe i Finland på veien nordover å kjøpe noen sigaretter til gutta, ser du har cash å legge ut med....

 
At 2/6/06 14:51, Blogger Ragnhild said...

hahaha festlege Runar! hahahah hhahaha!!! Din jævel.
Ikkje fall for fristelsen Helge, du er sterk! STERK! STERK!

 
At 2/6/06 17:48, Blogger kysten said...

Jeg kan kjøpe noen nikotingtyggiser til dere, ka du trur?

 

Legg inn en kommentar

<< Home